Translate

středa 23. března 2022

Proměna v čase (Hranické Loučky - Kaple p. Marie Bolestné)


Když bylo na Klubu blogerů vyhlášeno téma měsíce „Já“ nebo „Stejné místo, jiný čas“, řekla jsem si, že by bylo fajn se zúčastnit. Více o mně si můžete přečíst v záložce „Zobrazit více o mně“, a tak jsem přemýšlela, jak jinak to uchopit.

Nakonec mě obě témata inspirovala k založení nové rubriky „Moje rodná vesnice“ a ráda bych se tak po kousíčkách vracela trošku v čase😊.

Hranické Loučky jsou malá vesnička mezi Hranicemi (na Moravě) a Valašským Meziříčím. Leží v Olomouckém kraji a já v ní prožila krásné dětství a byla jsem vždy nadšená z toho, že žiju právě v tak malé vesničce, která tehdy čítala asi 15 domků a přibližně 60 obyvatel (a dnes tomu není jinak - obyvatel je podobně, možná jen přibyl nějaký dům).

V Loučkách se samozřejmě, tak jako všude jinde, některé věci mění. Největší proměnu v čase však zaznamenala místní kaplička, o které bych se dnes ráda zmínila.

Když jsem byla malá, kaple pro nás, děti, byla vlastně takové tajemné místo uprostřed dědiny. Oprýskaná, zarostlá, okna vybitá…a my se snažili alespoň trošku nakouknout dovnitř, jestli nezahlédneme něco zajímavého nebo strašidelného. Pro vzpomínku na tohle období mám ve svém albu jednu fotku, kde jsem zachycená u kříže před kapličkou – rok 1985 (kaplička tam sice není celá, ale už z fotky je znát, že je opuštěná a nechaná svému osudu).

Naštěstí se časem našlo dost lidí, kteří se zasloužili o obnovu kaple. Díky tehdejšímu starostovi Hustopeč nad Bečvou (pod které Hranické Loučky patří) se podařilo sehnat peníze na opravu. Něco se vybralo mezi lidmi a s velikou slávou byla kaple znovu vysvěcena v roce 1994. Dodnes si pamatuji, jak přiložili ruku k dílu všichni obyvatelé Hranických Louček, ať byli věřící nebo ne, a to bylo bezva:-).

Takto vypadala kaplička v roce 1994 po rekonstrukci...











 ...porovnání z r. 1980 a 2021...

...a takto vypadala v dobách, kdy nesly Hranické Loučky německý název Litschel (je zachycena na staré pohlednici):

Původně se myslelo, že kaple je zasvěcená sv. Fabiánovi a Šebestiánovi, takže prvních několik let probíhaly mše svaté v zimě. Tehdy byla ještě spousta sněhu, a protože jsou Hranické Loučky na kopci, často nachumelilo tak, že cestu musela pročistit sněhová fréza (Jó, to byly krásné zimy.) Jednou se tak stalo, že pan farář na mši nedorazil, protože zapadl a k nám už se nedostal.

Pak se náhodou někdo dopídil toho, že kaple je zasvěcená Panně Marii Bolestné a hodová mše svatá se přesunula na září. Takže jsme si vlastně tak trošku oddechli, protože v září se snad už nic stát nemůže😊.

Po obnovení kapličky bylo potřeba, aby se o ni někdo staral (větrání, příprava na mši, výzdoba). Toho se ujala naše rodina a maminka s tatínkem se o ni starají s velikou láskou dodnes.

Kaple dnes vypadá takto (v roce 2014 – 2016 prošla rekostrukcí: oprava věžičky a celkové odvodnění):

Mše svaté tam probíhají 1x ročně (v polovině září kolem svátku P. Marie Bolestné). V květnu se tam také 2x týdně mohou lidé sejít na májovou pobožnost. Dnes už je ale tak trošku v „komorním“ duchu.

Dříve to bylo jiné. Když se kaplička znovu vysvětila, bylo v Loučkách dost věřících dětí (hlavně děvčat) a našich kamarádů, takže jsme na každou pobožnost nacvičili písničky z Hosany, které se vztahovaly k P. Marii, a kromě toho se zpívaly písně ze starých kancionálů (ještě takových, co měly naše babičky). Moc ráda na tohle období vzpomínám.

Nyní už nejsou některé „babičky“ mezi námi a my jsme se povdávaly do okolních vesnic či rozutekly dále do měst, a tak moc lidí, kteří by na pobožnost chodili, nezůstalo. I přesto tam v květnu 2x týdně jde moje maminka, za všechny se pomodlí, a pokud se někdo přidá, je to hned veselejší.

Také jsme zpívávali a hráli každoročně na mši svaté. To nám naštěstí zůstalo (i když spíš už jen v rodině – ještě, že nám ty děti tak hezky rostou a hlásky mají zpěvné😊).

Jestli jste někde z okolí a měli byste chuť podívat se do kapličky na mši svatou, letos se bude konat v sobotu 17. 9. 2022 ve 14 hodin. Každý je srdečně zván.

 

Více o Hranických Loučkách napíšu zase příště. Začneme pěkně od začátku – takže historií😊.

 


Použité fotografie jsou z mého vlastního archivu a z publikace „Hranické Loučky“, která vyšla loni v létě.







 

2 komentáře: